Benti vagy kinti cica? - a ti és az én véleményem

2018. január 24. 19:35 - Macska_fogó

Korábban már írtam erről, akkor nagy vihart kavart a kinti vagy benti tartás közti vita. Most titeket kérdeztelek meg a Facebookon, kinek benti és kinek kinti a cicája, és miért. Közel háromszázan szavaztatok, és sokan írtátok le a véleményetek is, amit köszönök! Most először a ti véleményeteken keresztül járom körbe a témát, majd leírom a sajátomat is, a saját tapasztalataim alapján egy valaha volt kóbor cicával. A végén pedig adok pár tippet, hogy jobb legyen a cicádnak.

szavazas.jpg

Tehát a ti szavazataitok alapján több mint a gazdik háromnegyede bent tartja a cicáját. Ez azért is érdekes, mert az előző, két és fél éve írt cikkemben is megkérdeztem ugyanezt, és akkor csak kevesebb, mint a gazdik fele tartotta bent a cicáját! Hogy ki miért döntött így, az kiderül a hozzászólásaitokból, illetve az is, hogy nem minden lakásban élő cica benti, és nem minden kertes házban élő cica megy ki. Érdekes és hasznos dolgokat is írtatok, de persze olyan is volt, ami nem fér bele szerinte a felelős állattartásba ma. De nézzük!

A ti véleményetek

Sokan írtátok meg a véleményetek, amit itt is köszönök! Nagyon jó dolog ez, és mindenki véleményét persze tiszteletben tartom, ezért nem is írok megjegyzést, csupán bemutatom a sokszínűséget a hozzászólásokban. Valamint az általatok küldött képeket is felhasználtam.

Csak benti tartás

A benti tartást főleg lakásban élő gazdik választják - érthető módon, de családi házas környezetben is előfordul. Ezeket írtátok:

Soha, max felügyelet alatt engedném ki, ha családi házunk lenne (külön elkerített kifutó) de mivel panelban lakunk, így én ezt tartom biztonságos megoldásnak... Se betegség elkapás, se elütés, se megmérgezés, stb...

Más is félti a cicáját a kinti veszélyektől:

Rengeteg veszély leselkedik ma Budapesten egy kinti cicára, nem bírnám elviselni ha valami baja esne. Nagyon félős cica, retteg a nagyobb, váratlan zajoktól ráadásul, nem is érezné kint jól magát. Bent megvan neki minden, amire szüksége lehet, tavasztól nyárig pedig ücsöröghet a nyitott ablaknál a kertet nézegetve.

26731442_1681235305233212_4748338133030489623_n.jpg

Kertes házban is lehet bent tartani:

Családi házban lakom, de soha nem engedném ki őket. Olyan veszélyeknek tenném ki, amivel nem tudnának mit kezdeni. Pl. kutya mellett élnek, nem félnek tőlük, megszokták hogy dörgölőznek hozzájuk. Ha kimennének a kertből, idegen kutya elől se menekülnének...

Az örök dilemma, mi a jobb a cicának: a benti biztonság, vagy a kinti szabadság?

Két cicám van, mentettek. Lakásban tartom őket, nincs szabad kijárásuk. A kint vagy bent egyébként számomra örök dilemma és lelkiismeretfurdalás, mert a benti léttel ingerszegényebb élet és a szabadság van erőteljesen megnyirbálva. Cserébe persze ott a biztonságos és hosszú élet, de milyen áron? Nálam a második emeleten még ablakban üldögélve se nagyon tudnak nézelődni, mert a fák takarják az utcai életet... Ilyenkor sajnálom őket és sűrűn fogadkozom, hogy utánuk többet nem tartok bent állatot... Kint meg ezer veszélynek lennének kitéve, de több élményben is lenne részük. Csak milyen áron? Nem tudom, van-e jó döntés, vagy csak döntés van és annak következménye... Ilyen is, olyan is. Csak remélem, hogy nem boldogtalanok. Két doromb Matyiról van szó... én még nem találkoztam boldogtalan, doromboló macskával.

Séta pórázzal vagy felügyelettel

26804461_2030363020323398_5425717341458247855_n.jpg

Többen a kert vagy a kiengedés hiányát pórázas sétával próbáljátok megoldani.

Csontig lesoványodva találtuk az utcán. Hazavittük és sokáig eszébe sem jutott, hogy kimenjen. Aztán olyan sóvárogva nézett ki az ablakon, hogy csináltam neki egy hámot 5 m-es pórázzal. A kert közepén álló fához rögzítem a végét, így az egész udvart körbe tudja járni. Vannak kedvenc leselkedős helyei és tavasztól őszig szinte csak este akar feljönni. Most, hogy hideg van, lemegy, de 10 perc múlva már jön fel. Szerintem így neki is jó és én is meg vagyok nyugodva, hogy biztonságban van. Rengeteg cicát láttam már az utcán elütve, az enyém nem fog így járni!

Van, aki felügyelettel engedi ki a kertbe:

Kinti cicáknak nem biztonságos! Vagy haza jön, vagy nem… Én így nem tudnék élni! 3 benti cicám van, 2 pórázon ki szokott menni. 1 pedig az udvarra,de csak míg kint vagyok vele, kb. 20 perc. Nálunk igy van.

Egy államentő véleménye a sétáról:

Egyszer sok órán át kutattam egy hegytetőn egy természetben sétáltatott cica után (persze ott is az indok az volt, hogy az előző 10-20-30 alkalommal minden rendben volt, cica szeretett sétálni). A gazdi meg egy héten át próbálta egyedül befogni, nekünk sajnos csak későn szólt. Séta közben a hegyen megrémült valamitől a cica, menekülni kezdett és kifordította magát a hámból, majd eltűnt egy hatalmas sűrű bozótosban... néha megjelent a bokrok között, de annyira be volt szarva, hogy a saját gazdáját nem ismerte fel és mindig visszarohant a sűrű susnyásba. Mikor én mentem keresni már nem jött elő többé… a lehető legrosszabb ötletnek tartom az eset óta a macska kültéri sétáltatását, pedig anno lépcsőházon belül én is műveltem hámmal. Jobb a biztonság, hiába élvezik a sétát, inkább kiépítem nekik az erkélyt biztonsági macskaráccsal és ott mehet a cica tv.

Kijárós cicaélet

pexels-photo-533088.jpeg

Van sok olyan cica is, aki kijár napközben, de este vagy napközben is hazamegy.

Mi családi házban lakunk és a cicánk bármikor kimehet amikor csak szeretne, nem volt még olyan, hogy eltűnt volna. Napközben 3-4 alkalommal hazajön, megnéz minket és visszamegy a kertbe. Az éjszakát mindig a házban tölti, nem is szeretne lemenni.

Van olyan cica, aki annyira megszokta a kijárást, hogy hisztizik, ha elfelejtik:

Kimehet napközben, este bent alszik. Ivartalanítva van (kandúr). Egyszer nem engedtük ki a megszokott időben, a tapétát le is kaparta az ajtó mellett. Többször haza jön napközben.

Olyan is van, ahol nem megoldható a bezárás, mert sokan járnak ki-be, akik nem figyelnek a cicákra. De egy lakásba költözés stressze is okozhat bajt a cicáknál:

Kimehetnek napközben. Éjszaka mindig bent vannak. Mi kertes házban élünk, a lakás átjáróház. Ha nem szokták volna meg a kinti létet, akkor nagy bajba kerülnének egy kiszökés során. Mind mentett cica. Az első hónapokat bent töltötték, de jött a jó idő, és álltak az erkélyajtóban és nyávogtak.
Volt egy kijárós boldog cicám akiből egy költözés miatt benti cica lett. Depressziós lett és durva allergia tört ki rajta kb. mindenre allergiás lett. Amikor visszaköltöztünk kertes házba, abbahagytuk a kezelést, de nem jöttek vissza a tünetek.

Panelben is lehet kijárós a cica:

Panel földszintjén lakom, így kijárnak a cicáim, nem tudnám megtenni, hogy ne engedjem ki őket. Sok cicát befogadtam, már csak ketten vannak, akiket utcáról mentettem. Ha nem engedhetném ki őket, nem is tartanék cicát, annyira szeretik a szabadságot.

Csak kinti macskák

pexels-photo-776677.jpeg

És vannak a kinti tartás hívei. Ahogy a lenti hozzászólás is mutatja, itt sem kell mindig a legrosszabbra gondolni,  vannak jó fej szomszédok is. De persze vannak "hátrányai" a kinti létnek:

Mi kertes házban lakunk. A környéken mindenki cicája kinti macsek. A legtöbb ivartalanított, de ettől még barátkoznak. Nem egyszer találok szomszéd cicàt az enyém kosarában szunyálni. Az enyém is szomszédol, a hátsó kertszomszéd néni tyúkjai közt a takarmányosba egerészik. Most a hidegben időnként bejön alszik a kandalló alatti kuckójában, de ha akar kimehet. Éjjel az ólpadláson a szalmában alszik néhány vendég cicával együtt. A jelenlegi cicám, Vadócka 3 éves. Előtte lévő Cilike 3 évet volt nálunk, a szomszéd néni halála után fogadtam be. Az állatorvos szerint legalább 8-9 évesen került hozzánk. Előtte egy testvérpár cicáim voltak. Durcikám 11 évesen ment világgá. Cirmikém 12 évesen aludt el. Mind kinti cica volt. Nem őrzi, felügyeli senki a cicákat a szomszédok közül sem. Mindenki szabadon jár. És nyugodtan ott alszik, eszik a másiknál. Senki se háborgatja vagy bántja őket.

Az ivartalanított cicák is csavarognak?

terkep.jpg

Vannak persze tévhitek is. Például:

Az ivartalanított cicák nem csavarognak el. Mindenki szabadnak született. Még az állatok is.

Petra mindjárt meg is cáfolta ezt az állítást. Nagyon érdekes, tényleg érdemes megnézni az oldalt.

Tévhit. Érdemes megnézni a Cats Uncovered dokumentumfilm azon részét, ahol GoPro kamerát tettek a cicák nyakörvére és felvették, hogy az angliai kertvárosban, városban tartott cicák mekkora távot jártak be. Ivartalanított cicákról beszélünk. A cicákra kattintva megtalálod a leírásukat és hogy mekkora távot jártak be a térképen.

Éva pedig saját ellenpéldát is hozott:

Az én ivartalanított 11 éves kandúrom csavarog, nem is keveset és elég messzire.

De mindig vannak persze kivételek :)

Úgy látszik az enyémek a ritka kivételék egyike. Ki nem mennek a kertből. Igaz, 14-15 évesek. Télen is csak az ajtóba ülne ki. Kb. 10 perc, utána bent lustálkodnak. De az biztos, hogy sok veszély les rájuk az utcán.

Erkély = macskaháló

A lakás erkélye megfelelő alternatíva lehet a lakásban élő cicáknak, de persze csak ha okosan csináljuk!

Mi hatan élünk egy lakásban. Három cica, három ember. Naponta rendszeresen játszunk, van kaparófa, van búvóhely és napi kergetőzés. Senki sem depressziós, az erkélyre kimehetnek napozni ha akarnak, de csak felügyelettel. Eszemben sincs kiengedni őket, itt a házban egyes agyhalottak úgy érzik, hogy a macska meg a gyerek teljes biztonságban van a lépcsőházban kóricálás közben. Gyerek még nem, de macska párszor már elveszett. Mert ugye "nem megy ki".

A kertes ház előterébe is lehet cicakifutót csinálni:

Családi házban lakunk, a cicáim mégis bentiek. Alapból leszakadt lábbal és farokkal találtam az elsőt, rá nemsokára egy pici, full vad, beteg kóbor cicát is befogadtunk mellé. Mindkettőt meggyógyítottuk, amennyire lehetett. Én nem szeretném, hogy újból megkelljen tapasztalniuk a kinti lét "örömeit".
Bent élnek velünk, pihe puha ágyikóban alszunk, rengeteg játékuk, cicabútoruk, kaparófájuk van és próbálok minél jobb kajákat felszolgálni nekik. Ivartalantottak. Az ablakon is cicaháló van. Behálóztuk az előteret is nekik, hogy ha kedvük van kint ücsörögjenek a levegőn. A pórázas sétát is kipróbáltuk (csak a kertbe, ami elég zárt), de a sérült cica rettentően fél kint, nála nem is erőltetem, viszont a másik cica nagyon okos, érdeklődő, vele alkalmanként jó nagyot lehet sétálni (bár kint is csak a játék érdekli, ha lankad a figyelmem beleordít az arcomba, hogy "héé te, nem mozog az a bot!")

És olyan kerítésre is van ötlet, amin nem tud kimenni a cica:

Nincs kertem sajnos, csak erkély, de oda is csak felügyelettel mehet, egyedül soha. Viszont ha lenne kertünk kiengedném, mert boldogabb lenne, de olyan kerítést készítenék, amin nem tud kiszökni. Neten számos példát láttam.

Megmérgezi valaki vagy elveszik a cica

lost-cat-tree-sign-fun-159868.jpeg

A veszélyek sokszor elrettentik, főleg akkor, ha már volt benne valakinek tapasztalata:

Én nem engedem ki sóvárognak az udvar után, de nincs kijárás a köcsög emberek miatt, akik mérgezik a cicákat. Sajnos két éve kint mérgezték meg a cicámat. Nekem három cicám van, abból kettő benti. A fiatalok benti cicák, az öreg kormi kijárós ..

A hámos megoldás népszerű olyankor is, ha valaki félti a cicáját:

Nekem benti a cicám, egyedül soha nincs kint! Hámmal sétálunk 1,5-2 órát naponta. Én biztosan nem fogok attól rettegni, hogy mi lesz vele! Rengeteg a beteg ember a mai világban! Isten ments hogy kiengedjem!

Egyszer kell megtörténnie csak a bajnak, és az ember máris másként kezd gondolkozni:

Kiengedtem - elveszett! Ha visszajön, soha többé nem engedem ki!

Az én saját tapasztaltaim

Aki követi a blogot már egy ideje, ismeri Lucky Luke cicámat. Őt 3 hónaposan láttam meg a ház mellett, ahol akkor laktam, és onnantól elkezdtem etetni. Alig egy hónap alatt már megbízott bennem annyira, hogy meg is simogathattam, fél évesen pedig felvittem magamhoz, ivartalanítás és oltás után pedig saját cica lett. Erről olvashattok a blogban is. Utána többször költöztem pár év alatt, és bizony több dologra jöttem rá Lucky kapcsán. Ő van egyébként a szavazás mindkét képén, ami ebben a posztban az első kép, egyszer bent, egyszer pedig kint.

2015-07-25_19_43_27.jpg

Lucky befogadása után nagyjából másfél évvel egy tanyára költöztem, ahová persze ő is jött velem. Nagy ház volt, de nem engedtem ki, mert sok kutya volt ott, még szabadon is voltak. Ennek ellenére egyszer kiszökött, és csak 3 hét múlva tudtam megfogni. Addig a hálószobám felett lakott, a padláson, etettem minden nap, de nem engedte megfogni magát. Egyik este viszont kiült egy oszlopra a ház elé, én kimentem, magamhoz hívtam, és bevittem. Lefogyott, bolhás volt, és többet nem akart ott kimenni.

Aztán elköltöztem egy jóval kisebb helyre, ahol ő nagyon rosszul érezte magát. Egyik este pedig ismét kiszökött, és nem láttam egy ideig. Átköltöztem onnan pár száz méterre, és Lucky egy hét múlva megjelent ott. Hogy ez miért fontos? Mert ez azt támasztja alá, hogy

a cicák ugyan territoriálisak, de fontos nekik az emberekkel való kapcsolat is!

Hiszen követett, eljött a kutyákkal minden nap sétálni, és hidegebb időben a házba is bevittem. De amint nyilt az ajtó, ment volna ki. Mivel sok ember járt be oda, nem tudtam őt beszoktatni, így kénytelen voltam kintiként vigyázni rá. Ott nem volt nagy autóforgalom, kutyák sem voltak szabadon, és rendszeresen kapott enni. Annyira, hogy a nagyjából fél év alatt kétszer akkora lett! Nem kövér, hanem inkább nagy cica lett belőle :)

Most pedig ismét lakásban lakom, a belvárosban, emeleten, ahol nyilván nem engedem ki. Arra számítottam, hogy majd lesznek eleinte ellenvetései, ki akar majd menni, hisztizni fog, de nem! Sőt, az első napokban rengeteg aludt, leginkább a szekrény tetején. Azóta is szeret ott lenni, az lett az ő biztonságos helye, ahová a többi cica fel se megy. Szokott nézelődni az ablakban, esténként szeret játszani, és kétszer annyit eszik, mint a többiek :) És mikor kedve van, jön hízelegni. Eszébe nem jut kimenni.

Mi ebből a tanulság? Az, hogy azért, mert egy cica mindig kint élt, nem jelenti azt, hogy a lakásban rosszul érezné magát. Sőt, szerintem sokszor gond nélkül megszokják az új helyzetet, persze ha a gazdi gondoskodik a cicájának fontos dolgokról. Például a cica tud nézelődni az ablakban, el tud vonulni valahová, játszanak vele, és megkapja a napi simiadagját is.  

Akkor a felelős állattartó kiengedheti a cicáját, vagy csak bent tartsa?

Ahogy a fentiekből is kiderült, szerintem nincs ilyen egyértelmű igen vagy nem. Mérlegelni kell az adott helyzetet, a környéket, a szomszédokat, a cica korát, jellemét, egészségét és sok minden mást, és meg kell tenni mindent, hogy a cica biztonságban legyen. Ez kell legyen a legfontosabb! Most pedig leírom, szerintem milyen előnyei és hátrányai vannak az egyes verzióknak, és mit tud és kell is megtennie a gazdinak, hogy a cicája boldog legyen, de biztonságban is éljen.

A benti tartás előnyei, hátrányai és tippek, amik segíthetnek

2015-07-26_17_25_21.jpg

A bent élő cicák vannak persze a legnagyobb biztonságban, ez nem is kérdés. Cserébe viszont a gazdinak biztosítania kell olyan lehetőségeket, amivel a cica lefoglalhatja magát, ameddig mondjuk a gazdi dolgozik. Ebben a bejegyzésemben korábban már leírtam pár egyszerű tanácsot, amivel agyilag és testileg is lefáraszthatod a lakásban tartott cicádat, és persze a "cicatévét" se felejtsd el! De már pár polc felfúrásával is kedvesebbé teheted a lakást a cicádnak.

Ha pedig van erkélyed, akkor ha azt erős fémhálóval befeded, nyugodtan kiengedheted a cicád akkor is, ha nem vagy otthon! Ilyen hálót a legtöbb állatfelszerelés áruházban tudsz venni. Arra viszont figyelj, hogy a szúnyogháló nem jó, mert azt a cica könnyen kitépheti!

Amit még kiemelnék: beteg, főleg fertőző betegséget hordozó, vagy idős, sérült, rosszul látó vagy halló cicát lakásban tarts!

Sétáltatás pórázon - előnyök és hátrányok

harness2-e1443158795556.jpg

Többen írtátok, hogy kiviszitek sétálni a cicátokat hámmal, pórázon. Ezt van, amelyik cica szereti, van amelyik nem. Érdemes viszont pár dolgot figyelembe venni.

  • Először a hámot és a pórázt szoktasd meg vele a házban vagy a lakásban. Csak utána vidd ki!
  • Lehet hogy a cica megijed, akár egy kutya is megijesztheti, kitépi a kezedből a pórázt és elrohan!
  • Ha kiviszed legyenek meg az oltásai! Összeszedhet bármilyen cicabetegséget, anélkül is, hogy találkozna másik álattal! Tehát a minimum a kombinált oltás, leukózis ellen is!
  • Ha pedig mindenképpen ki akarod vinni, vidd biztonságos helyre! A legjobb a saját kert, vagy a lakóház belső kertje. Utcára, nyilvános helyre, ahol más állatokkal is összefuthat, ahol sok idegen van, autók, zajok és egyéb veszélyek, ne vidd! 

E kinti sétáltatásnak is lehetnek előnyei, például ha a cicád a kinti állatok miatt nem érzi magát biztonságban a házban, és mondjuk összepisil mindent. Volt már példa arra, hogy a kinti séta megfelelő önbizalmat adott a cicának bent is, persze számtalan más dologgal együtt használva. De mivel sok cica idegenkedik a póráztól, és simán rosszul érezheti magát kint, hiszen az neki idegen terület, kérlek gondold át: a magad kedvéért akarod kivinni, vagy neki van rá szüksége?

És még valami: ha a cicád megszokja, hogy kiviszed sétálni, igényelni is fogja. A macskák imádják a rendszereséget, és ha mégis meggondolod magad, vagy csak kihagynál egy-egy alkamat, akkor a cicád hisztizni fog! Tehát hosszú távon kell megint csak gondolkoznod! Ha gondolod, kérdezd meg a véleményem :)

Kijárás vagy kinti tartás: pro és kontra

pexels-photo-747330.jpeg

Lehet a kijárós cica is jól tartva, a kinti cicáknak is lehet jó dolguk, de pár dolgot érdemes ésszben tartanod: a kijáros, a kint élő cicák pedig főleg, nagyobb veszélyeknek vannak kitéve! Hogy milyen veszélyeknek? Mikor legutóbb írtam ebben a témában, egy kommentelő büszkén újságolta, hogy ő szándékosan (!) szokott falun macskákat elütni! De városban, vagy nagy forgalmú út mellett se tanácsos kieengedni a cicát. A belinkelt korábbi cikkemben részletesen leírtam, mi baj érheti a cicát kint, ezért most csak felsorolom:

  • elütheti egy auót
  • elszökhet
  • ellophatják
  • megmérgezheti a szomszéd
  • elkap valamilyen betegséget

Ezért a kijáró cicák átlagéletkora sokkal alacsonyabb, mint a lakásban élő társaiké!

Tehát, ha már mindenképp kinti cicát akarsz, az a minimum, hogy beoltatod kombinált és veszettség elleni oltással is, de az emberi gonoszság ellen így sem tudsz tenni semmit! De akár az ellen se, hogy megtámadja egy másik állat. Letépi az egyik fülét egy másik kandúr, eltöri a gerincét egy kóbor kutya, vagy "csak" megharapja egy másik macska, így elkapja tőle a halálos leukózist. Légy ezzel tisztában, és úgy hozd meg a döntést!

Létezik ugyanakkor két jó alternativa, amikor a cicád ki is mehet, de mégis biztonságban van. Vagy a kerítést csinálod meg "cicabiztosra", hogy ne tudjon kimenni, vagy építesz neki egy zárt kifutót a teraszra vagy a ház mellé. 

Ha csatlakozol az újonnan létrehozott Facebook-csoportomhoz, akkor nemcsak ilyen tanácsokat kaphatsz meg minden nap, hanem a cikkeket is korábban olvashatod el. Ráadásul tehetsz fel kérdéseket is, ha még ezek után sem sikerült megoldani valamilyen problmát a cicáddal kapcsolatban, és szívesen segítek!

Ha tetszett ez az írásom, kérlek oszd meg, és lájkold a Facebook-oldalam, illetve jelentkezz a blog Facebook-csoportjába, ahol hasznos tippeket kaphatsz sok macskás témában!

Valamint kérlek, ha tetszett a cikk, segített neked egy írásom, vagy én adtam neked tanácsot, amivel sikerült jobban megérteni és "megszelídíteni" a cicádat, akkor támogasd a munkámat, legyél Te is rendszeres pártfogója az oldalnak! Kattints ide a részletekért: https://www.patreon.com/szac

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szeretemacicamat.blog.hu/api/trackback/id/tr4213599695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jutuska52 2019.04.30. 11:12:56

Szia. Bajban vagyok, ha tudsz ötletet segits. 5 éves ivartalanitott cicám van, kertes házban, ahonnan rendszeresen kijár, szép idoben csak egyszer jon haza napkozben, de minden este megjon, és reggelig bent alszik. Sajnos lakásba koltozom 2 hét mulva, és onnan nem szivesen engedném ki, annak ellenére, hogy csak én lakom az épletben és foldszinti. Viszont macskaajton keresztul kijárhatna, de elottunk forgalmas ut van, a lakás mogott viszont nagy kert. De félek, hogy az ut felé menne, bátor cica. Viszont van egy kutyám is aki szintén a lakásban lesz. Meg van erkélyem is, ez egy 2 szintes lakás. A cica kicsit tart a kutyátol, aki nem bántja, csak ha a cica fut, o akkor utána fut. De egyébként nem. Kérdésem, bezárhatom e végleg a cicust a lakásba, hisz nagyon féltem hogy eluti valami. Kérlek adj tanácsot. Koszonom. Judit

Macska_fogó 2019.05.05. 19:12:59

@Jutuska52: Szia! Forgalmas útra semmiképp se engedd ki, mert az életébe kerülhet! Ahogy fent is írtam, akár Lucky, akár a többi, utcáról mentett kóbor cica mind megszokta a kényelmes benti létet! Az első napokban biztos hogy nyávogni fog az ajtó előtt, de ezzel ne törődj. Mindjárt hozok pár cikket, amik segítenek a beszoktatás és a kutyával való összeszoktatás témában!

Macska_fogó 2019.05.05. 19:15:16

@Jutuska52: szeretemacicamat.blog.hu/2017/03/27/minden_a_cicad_megnevelesehez

Az Új cica befogadása cím alatt találod a tanácsokat a beszoktatáshoz az új helyre, a Ha kutya is van cím alatt pedig a kutyával való összeszoktatásban segít. Sok sikert!

ihasz laci 2020.08.11. 10:20:12

Kicsit megkesve de azert hozzaszolok a temahoz en is.

Nagyvarosbol koltoztunk videkre, kisvaros, kertes haz.
A macsekunk panelba nott fel, szoba cica volt 2 eves koraig, utana koltoztunk.
Most videjen kijaros macska, ivartalanitott es van chip-je. Kornyeken sok a hasonlo macska.
Napkozbe szeret kijarni, de a kertben van a legtobbet, kerten kivulre csak ritkan megy, estere pedig bejon a hazba.
Az, hogy szoba cica volt meglatszik rajta mert a dolgat elvegezni csak a hazban a sajat almaban tudja:) ami jo mert a kert nincs tele macska bombakkal.
Annyira nem feltjuk mert nyugis a kornyek, kutya mentes, sok a macska tarto es idos meg gyerekes csalados akik ovatosan vezetnek. Szoval idealis kornyezet kijaros macskaknak.
Ha masmilyen lenne a helyzet, lehet nem engednenk ki, de igy jo.
süti beállítások módosítása