Vadkandúrkából lehet bújós cica? - 1. rész

2018. január 17. 10:37 - Macska_fogó

Még decemberben hívott fel egy hölgy, Anna, aki több cicát fogadott be ideiglenesen gyepiről. Egy kivételével mindegyiket sikerült gazdásítani viszonylag hamar, de az egyik annyira vad maradt, hogy nemhogy gazdásítani, de megfogni se lehetett. Anna tanácsot kért tehát tőlem, mit tehetne, és nagyon gyorsan ért el hatalmas eredményt! Nézzétek meg, mit és hogyan, nagyon tanulságos!
frodo.jpg

Vadcica, vagyis Frodo előéletéről nem sokat tudunk, Utcán élt, egy néni etette. A tél előtt valahogy bevitte a gyepire, nehogy megfagyjon szegény. Most kb. 3 éves és kandúr. Egy utcáról mentett vagy menhelyről elhozott macskánál sokkal többet nem is várhat az ember, innen kell kiindulni. Anna írta:

"Volt egy 3 éves kandúr amelyik csak gubbasztott a dobozában. Gondoltam kihozom őt is. Tudtam hogy nagy falat lesz. Sosem volt dolgom még vad cicával. Elkülönítve volt a többitől kb. 1 hónapig. Bejártam etetni de ha a kuckójába kukucskáltam mindig fújt rám és az összes fogát láttam."

Innen indulunk

Mit tudunk tehát? Van egy cicánk, aki eddig utcán élt, vagyis megtanulta, hogy jobb, ha mindenkitől védi magát, és leginkább csak magára számíthat. Nem tudjuk, hogy bántották-e, de azt tudjuk, hogy valaki törődött vele és etette. Tehát volt már pozitiv kapcsolata az emberrel. Nem tudjuk, hogyan került az utcára, ott született vagy az is lehet, hogy csak kitették, mikor felnőtt lett vagy megunták. Ezért a mostani viselkedéséből kell kiindulni. A macska most tart mindentől és mindenkitől, nem érzi magát biztonságban Ezért bújik el, és ezért fúj mindenre. De most is elmondom, mert nem tudom elégszer hangsúlyozni:

a fújás nem agresszió!

Ahogy az odacsapás sem! Ezek mind jelzések. Amennyiben van oka ennek a viselkedésnek - például a mi közeledésünk -, és ha megszűnik az inger, abba is hagyja, akkor én ennek kifejezetten örülni szoktam. Miért? Mert ez már kommunikáció köztünk. Ezzel a cica ezt mondja: "Hagyj békén, utállak, tűnj a francba!' Vagy valami hasonlót :) A lényeg, hogy ha kommunikálunk, akkor tudunk javítani a helyzeten.

A javaslataim

Ahogy korábban is hangsúlyoztam, egy félős cica elől el kell zárni az elbújási lehetőségeket, mert ezzel csak növeljük a félelmét. Vagy másik helységbe kell áttenni, ahol nincs ennyi elérhetetlen elbújási lehetőség, A rejtekhely helyett inkább kuckót kell neki adni (erről írtam már korábban), és mivel szeret enni, ezzel kell motiválni. El kell venni előle az állandóan előtte lévő szárazat, és mindig Anna adjon neki enni, és maradjon is ott, ameddig eszik. Ez azért fontos, mert így a kajához köti a cica az embert, és elkezd működni a "kaja=jó, ember=kaja, ember=jó" asszociáció. Nézzük, hogy két múlva mi lett ennek az eredménye!

Az oda vezető út

Anna tökéletesen a tanácsaimat követve szoktatta magához, az új helyhez és helyzethez Frodót, amiről nagyon jó videókat is csinált, így ti is láthatjátok, hogyan is kell ezt csinálni.

Frodo "drágaszág" lesz!

"Lassan kezdte megszokni hogy bejárok beszélek hozzá. Viszem neki a kaját. Egyszer csak elindult kifelé. Én majd frászt kaptam mert ott ültem a földön odajött és dorombolva dörgölőzni kezdett én meg megsimogattam."

 Érdemes végignézni a fenti videót, mert a végén egy áttörésnek lehetünk tanúi! De a következő videóban a folytatás is nagyszerű:

A kis Frodo hamar rájött,hogy ő itt biztonságban van és még szeretik is. Kimerészkedett hát a zugából, és megmutatta, hogy tud ő bújós cica is lenni. Ez pedig Anna kitartásának és következetességének köszönhető. Biztonságot és rendszerességet vitt Frodo életébe, és persze kaját, amivel a legtöbb macska jól motiválható :) Ez nagyon szép eredmény, de még kicsit kell dolgozni azért Frodoval. Anna nem titkolt célja, hogy miután Frodo már magabiztos, boldog cica lett, örökbe szeretné adni. Addig még azonban ki kell neki nyitni a világot: meg kell vele ismertetni a ház többi részét, és a többi cicát is. És Annának is vannak félelmei, amiket le kell vetkőznie:

"Már dorombol, jön dörgölőzik. Az az igazság, hogy kicsit tartok tőle. Ma másodszor fordult elő hogy odacsapott rám."

A következő részben ezen fogunk segíteni, és újabb bizalmi lépcsőfokot másznak meg Frodo és Anna, és kerül közelebb a korábbi "vadcica" az örökbeadható cica állapothoz.

Ha tetszett ez az írásom, kérlek oszd meg, és lájkold a Facebook-oldalam, illetve jelentkezz a blog Facebook-csoportjába, ahol hasznos tippeket kaphatsz sok macskás témában!

Valamint kérlek, ha tetszett a cikk, segített neked egy írásom, vagy én adtam neked tanácsot, amivel sikerült jobban megérteni és "megszelídíteni" a cicádat, akkor támogasd a munkámat, legyél Te is rendszeres pártfogója az oldalnak! Kattints ide a részletekért: https://www.patreon.com/szac

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szeretemacicamat.blog.hu/api/trackback/id/tr6213576933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása